Program
Konference Učení pro život 2019
HARMONOGRAM

PŘEDNÁŠKY
Čtvrtek 19.9.2019Tázání je základ dobrého učení
Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. a publikum
Napětí bytostného tázání jako zdroj vhledu do podstaty věci. Jedná se o sókratovský dialog, který je "rozením těchto vhledů do podstaty". Tázání je zbožností myšlení. Planetární doba si vyžaduje přístup k celkům bez marga a ten je možno ve výuce zabezpečit jen výše popsaným způsobem. Také je zapotřebí nového druhu zodpovědnosti, která se jmenuje asymetrická, mění se důležitost učitele v souvislosti se změnami v post-faktické době.
Tvorba kultúry učiacej sa organizácie
doc. PhDr. Viktória Dolinská, PhD. a doc. PhDr. Anna Zelenková, PhD.
Prednáška poukazuje na dôležitosť rozvíjania interkultúrnych kompetencií vysokoškolských študentov netradičnou formou. Výsledkom je nahrádzanie klasických metód výučby inými formami, vrátane podpory kultúry učiacej sa organizácie. V tomto procese je potrebné poukazovať aj na odlišnosti kultúr a aplikovať ich do edukácie. Tým dochádza k lepšej adaptabilite študentov v rámci zahraničných mobilít, ale aj práce v zmiešaných pracovných tímoch.
Jaké příležitosti přináší formativní hodnocení v procesu učení?
Jitka a Miroslav Hřebečtí
Co to znamená formativně hodnotit dítě? Odkud začít a jakých chyb se vyvarovat? Zavádění formativního hodnocení do praxe školy - lektoři budou hovořit o konkrétních příkladech dvou škol, o zkušenostech z každodenní praxe a celkově o velké příležitosti, kterou tento druh hodnocení dítěti přináší.
Pátek 20.9.2019
Mediální gramotnost a kritické myšlení
Silvie Lauder a Petr Nutil
WORKSHOPY
Čtvrtek 19.9.2019
1. CHARANGA - moderní nástroj v rukou kreativního pedagoga
Lubor Bořek, DiS. a Mark Burke, A.R.C.M.
Charanga je nová digitální online platforma, jejímž cílem je podpora práce učitelů hudební výchovy na ZŠ a hudební nauky a výuky hudby na ZUŠ. Představuje skvělý způsob, jak vytvářet své vlastní interaktivní výukové materiály a lekce. Ty je možné následně sdílet s ostatními učiteli ve škole i s žáky.
Během workshopu předvedeme formou praktických ukázek něco z rozsáhlých možností, které tento program nabízí kreativním pedagogům pro kvalitní, a přitom zábavnou a inspirativní náplň předmětů hudební výchova (ZŠ) a hudební nauka (ZUŠ).
2. Wanda-nástroj kolegiální podpory
Mgr. Věra Krejčová, Ph.D. a Jana Poche Kargerová
Wanda je metoda skupinové reflexe, která pomáhá učitelům sdílet problematické situace ze školní praxe. Vychází z přesvědčení, že učitelé se nejlépe učí od sebe navzájem ve svém specifickém kontextu.
Workshop nabízí možnost prakticky si vyzkoušet tuto reflektivní metodu. Budeme sdílet různé učitelské výzvy, bude tedy výhodou mít v záloze nějakou konkrétní situaci, která by mohla být zajímavá pro ostatní a lze očekávat, že se typově podobná situace může v praxi učitele opakovat.
3. Kde mám slepou skvrnu? (práce s typologií učebních stylů)
Mgr. Šárka Vacková a Mgr. Kateřina Mikšovská
Pomocí skládankového učení a jedné z typologií učebních stylů budeme společně hledat možnosti, co, jak a proč žákům ve výuce nabízet, aby to odpovídalo jejich vzdělávacím potřebám. Položíme si společně otázku, kde jako učitel mám "slepou" skvrnu, čím to je a jaké příležitosti mi toto zjištění nabízí.
4. Jak pochopit nevhodné chování žáka?
PhDr. Jindra Vondroušová, Ph.D. a Mgr. Radka Skorunková, Ph.D.
Účastníci workshopu se seznámí s cíli, k jakým směřují žáci svým nevhodným chováním. Identifikace těchto cílů pomáhá učitelům volit adekvátní reakce na nevhodné chování žáků.
5. Vzájemné učení - forma kariérového poradenství
Silvie Pýchová a Mgr. Dorota Madziová
Na workshopu budou použity ukázky kariérového poradenství, které jsou založeny na vrstevnické podpoře a jejich reflexe účastníky. Součástí workshopu bude diskuze s účastníky jaký potenciál skýtá kariérové poradenství pro vzájemné učení žáků ve škole.
6. Čtenářství jako základ celoživotního učení
Mgr. Barbara Pospíšilová a Mgr. Kateřina Adami
Život žijeme v různých rolích. Jsme rodiči, přáteli, zaměstnanci a v těchto kontextech o sobě přemýšlíme a snažíme se na sobě pracovat. Pojďme si na sebe udělat čas v roli čtenáře a skrze sebepoznávací prožitek hledat cesty, jak můžeme tuto reflektovanou zkušenost s vlastním čtenářstvím využít při vytváření příležitostí pro sebepoznávání žáků-čtenářů na 1. i 2. stupni s cílem kultivovat jejich čtenářské dovednosti a rozšiřovat jejich čtenářská teritoria.
7. Jóga smíchu - aktivační prostředek
MgA. Petr Vrběcký a Ing. David Zahradník
Workshop vychází z fenoménu smíchu, jako komunikačního a socilizačního prostředku a rovněž pracuje s jeho významnou zdravotně regenerační schopností. Využívá pphybových a jogínských technik k uvolnění organizmu a k nastartování jeho regeneračních schopností. Velmi významnou složkou je vzájemné poznání mezi účastníky workshopu při společné práci.
8. Hodiny vaření, které nejsou jen zaplácnutím díry v rozvrhu
Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová a Ing. Alena Jaborová
V první části programu budou účastníci seznámeni s tím, jak vést hodiny vaření s ohledem na zdravý životní styl a přitom chutně a se zapojením všech žáků. Vyučujícím bude představeno několik modelových příkladů vedení hodin/kroužků vaření, které se v praxi osvědčují. V praktické části programu sestaví účastníci vlastní hodinu vaření. V závěrečné části budou představeny zdroje inspirace a proběhne diskuze nad problematickými situacemi hodin vaření a jejich řešení.
Pátek 20.9.2019
1. Lze přežít 21.století bez umění kooperace?
Mgr. Kamila Zemanová Stieberová a Mgr. Petra Keprtová
Jak děti vést a podporovat v kooperativních dovednostech. Na vlastní kůži si přijďte vyzkoušet a vyhodnotit, jak jste na tom vy v těchto dovednostech, když máte být platným členem týmu.
2. Wanda-nástroj kolegiální podpory
Mgr. Věra Krejčová, Ph.D. a Jana Poche Kargerová
Wanda je metoda skupinové reflexe, která pomáhá učitelům sdílet problematické situace ze školní praxe. Vychází z přesvědčení, že učitelé se nejlépe učí od sebe navzájem ve svém specifickém kontextu.
Workshop nabízí možnost prakticky si vyzkoušet tuto reflektivní metodu. Budeme sdílet různé učitelské výzvy, bude tedy výhodou mít v záloze nějakou konkrétní situaci, která by mohla být zajímavá pro ostatní a lze očekávat, že se typově podobná situace může v praxi učitele opakovat.
3. Kde mám slepou skvrnu? (práce s typologií učebních stylů)
Mgr. Šárka Vacková a Mgr. Kateřina Mikšovská
Pomocí skládankového učení a jedné z typologií učebních stylů budeme společně hledat možnosti, co, jak a proč žákům ve výuce nabízet, aby to odpovídalo jejich vzdělávacím potřebám. Položíme si společně otázku, kde jako učitel mám "slepou" skvrnu, čím to je a jaké příležitosti mi toto zjištění nabízí.
4. Vzájemné učení - forma kariérového poradenství
Silvie Pýchová a Mgr. Dorota Madziová
Na workshopu budou použity ukázky kariérového poradenství, které jsou založeny na vrstevnické podpoře a jejich reflexe účastníky. Součástí workshopu bude diskuze s účastníky jaký potenciál skýtá kariérové poradenství pro vzájemné učení žáků ve škole.
5. Čtenářství jako základ celoživotního učení
Mgr. Barbara Pospíšilová a Mgr. Kateřina Adami
Život žijeme v různých rolích. Jsme rodiči, přáteli, zaměstnanci a v těchto kontextech o sobě přemýšlíme a snažíme se na sobě pracovat. Pojďme si na sebe udělat čas v roli čtenáře a skrze sebepoznávací prožitek hledat cesty, jak můžeme tuto reflektovanou zkušenost s vlastním čtenářstvím využít při vytváření příležitostí pro sebepoznávání žáků-čtenářů na 1. i 2. stupni s cílem kultivovat jejich čtenářské dovednosti a rozšiřovat jejich čtenářská teritoria.
6. Jóga smíchu - aktivační prostředek
MgA. Petr Vrběcký a Ing. David Zahradník
Workshop vychází z fenoménu smíchu, jako komunikačního a socilizačního prostředku a rovněž pracuje s jeho významnou zdravotně regenerační schopností. Využívá pphybových a jogínských technik k uvolnění organizmu a k nastartování jeho regeneračních schopností. Velmi významnou složkou je vzájemné poznání mezi účastníky workshopu při společné práci.
7. Hodiny vaření, které nejsou jen zaplácnutím díry v rozvrhu
Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová a Ing. Alena Jaborová
V první části programu budou účastníci seznámeni s tím, jak vést hodiny vaření s ohledem na zdravý životní styl a přitom chutně a se zapojením všech žáků. Vyučujícím bude představeno několik modelových příkladů vedení hodin/kroužků vaření, které se v praxi osvědčují. V praktické části programu sestaví účastníci vlastní hodinu vaření. V závěrečné části budou představeny zdroje inspirace a proběhne diskuze nad problematickými situacemi hodin vaření a jejich řešení.
8. Spolu, zábavně a chytře za vzděláním
Martina Špringrová, DiS. a Lenka Grimová
Ukázka varianty skupinové činnosti a vzájemné spolupráce při vzdělávání.