Workshopy
Na těchto stránkách se můžete seznámit s anotacemi workshopů
Čtvrtek 23.9.2021
1. Jeden svět na školách: využití dokumentárního filmu ve výuce
Mgr. Vlasta Urbanová
Využití dokumentárního filmu s tématikou lidských práv a silným osobním příběhem v mediálním vzdělávání, prevenci a osobnostním rozvoji žáků i učitelů.
2. Učit (se) učit - učení v terénu
Mgr. Petra Dočkalová
3. Aktivizující metody do výuky matematiky (1.a 2.st.ZŠ)
Mgr. Veronika Havelková
4. HRA JAKO ZÁKLAD UČENÍ: svobodná hra jako zásadní součást (i dnešního) dětství
Mgr. Justina Danišová
5. Outdoorová (pre)matematika
PhDr. Michaela Kaslová
Workshopy stojí na moderním pojetí outdoorové (pre)matematiky, které nepřenáší běžnou výuku ze třídy ven (zdůvodníme), ale využívá prostředí mimo třídu k rozvoji toho, co lze ve třídě dělat obtížně.
Pro toto setkání jsem vybrala tři hlavní cíle:
rozvoj orientace a představ v megaprostoru
objevování prvků matematiky v novém prostředí
a konečně odlišování, aplikaci a prohlubování metod řešení ( např. odlišení hádání od odhadu; uvažování a usuzování; porozumění čtyřem typům porovnávání; smysl substituční aktivity).
Využijeme venkovního prostředí tak, aby jedním z motivačních faktorů byla smysluplnost, nebo hravost. Podle počasí zařadíme badatelské aktivity. V závěru každého workshopu zasadíme aktivity do didaktických struktur (propojení s indoorovou výukou), protože izolovaná putdoorová lekce je jinak málo efektivní. Aktivity budou v návaznosti a alternacích (od předškoláků po 2. st. ZŠ). K workshopu budou texty.
6. Kázeň ve třídě - Co dělat, když učitelé pláčou
Mgr. Jan Hynek
7. Psychodidaktika ZŠ
Dr. Javier Cachón Zagalaz - Univerzita Jaén, Španělsko (překladatel zajištěn)
Na workshopu lektor představí aktivní metody psychodidaktické práce, které využívá ve své praxi a za které byl právem odměněn titulem Učitel roku. Ukáže vám i psychomotorické aktivity jako systém tělesné výchovy, který využívá pohybu jako výchovného prostředku. Hovoří se o výchově pohybem. Nesoustřeďuje se pouze na rozvoj pohybových schopností, na tělesnou zdatnost, ale i na psychickou a společenskou složku osobnosti každého jedince.
8. Metody kritického myšlení (RWCT) jako směrovky v labyrintu dnešních dní
Mgr. Jana Línková, PhDr. Lucie Bušová, Ph.D.
9. O penězích s dětmi trochu jinak - FINANČNÍ GRAMOTNOST
Mg.A. Denisa Prošková
Lektorka je i autorka knih "Kde rostou peníze?" a "Aby vám peníze dobře sloužily...a nikam neuletěly". Na workshopu vám poskytne informace, jak s dětmi rozvíjet finanční gramotnost a vůbec hovořit o jedné z klíčových kompetencí pro život. Ať už skrze pohádky, knížky, kresby nebo konkrétní peněžní aktivity.
10. Živá krajina do škol
Mgr. Šárka Vávrová
Pátek 24.9.2021
1. Jeden svět na školách: využití dokumentárního filmu ve výuce
Mgr. Vlasta Urbanová
Využití dokumentárního filmu s tématikou lidských práv a silným osobním příběhem v mediálním vzdělávání, prevenci a osobnostním rozvoji žáků i učitelů.
2. Učit (se) učit - učení v terénu
Mgr. Petra Dočkalová
Budeme se společně učit. Vytvoříme tzv. spoluučící se skupinu. Zaměříme se na aktuální podněty, dění ve světě učení. Zažijeme cvičení na podporu myšlení. Seznámíme se s rozumovým (kognitivním) učením - učení s ohledem na fungování mozku.
3. Šikovné programy a aplikace do výuky matematiky (1.a 2.st.ZŠ)
Mgr. Veronika Havelková
V rámci workshopu budou představeny programy a aplikace, které se hodí jak pro prezenční výuku matematiky, tak pro tu distanční. Například jimi budou program Tarsia (pro tvorbu zábavných skládaček), aplikace Nearpod (která bez ohledu na využívanou platformu distanční výuky dokáže zapojit interaktivně klidně 30 žáků najednou) či program GeoGebra (který disponuje jak hotovými materiály, které můžete hned použít vy i žáci, tak možností si prostřednictvím programu vytvořit vlastní materiály - jak interaktivní, tak třeba obrázky do písemek).
4. HRA JAKO ZÁKLAD UČENÍ: svobodná hra jako zásadní součást (i dnešního) dětství
Mgr. Justina Danišová
Výzkumy ukázaly, že čím větší má savčí druh mozek, tím větší je potřeba si hrát. Potřebují dnešní děti hraní venku? Je kontakt s přírodou opravdu tak zásadní pro zdravý rozvoj dětí? Má i v dnešní době smysl nechat děti si venku jen tak volně hrát? Neztrácí se tím drahocenný čas pro skutečný vedený rozvoj dětí? Proč se s dětmi občas vyplatí ušpinit, prožít bezpečné riziko či hravě se poprat a jak na to? Co děti láká na skákání přes potok, šplhání na strom, stavění přehrad, řádění v kaluží, nebo vaření v blátivé kuchyni? Kde je v dětských hrách hranice mezi bojovou hrou a agresivitou? Děti jsou odborníci na (ne)obyčejnou hru, ale dnes na ní často nemají prostor a čas.(Víc objevíte na svobodnahra.cz nebo v naší knize SVOBODNÁ HRA - Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti případně i na ucimesevenku.cz).
5. Outdoorová (pre)matematika
PhDr. Michaela Kaslová
Workshopy stojí na moderním pojetí outdoorové (pre)matematiky, které nepřenáší běžnou výuku ze třídy ven (zdůvodníme), ale využívá prostředí mimo třídu k rozvoji toho, co lze ve třídě dělat obtížně.
Pro toto setkání jsem vybrala tři hlavní cíle:
rozvoj orientace a představ v megaprostoru
objevování prvků matematiky v novém prostředí
a konečně odlišování, aplikaci a prohlubování metod řešení ( např. odlišení hádání od odhadu; uvažování a usuzování; porozumění čtyřem typům porovnávání; smysl substituční aktivity).
Využijeme venkovního prostředí tak, aby jedním z motivačních faktorů byla smysluplnost, nebo hravost. Podle počasí zařadíme badatelské aktivity. V závěru každého workshopu zasadíme aktivity do didaktických struktur (propojení s indoorovou výukou), protože izolovaná putdoorová lekce je jinak málo efektivní. Aktivity budou v návaznosti a alternacích (od předškoláků po 2. st. ZŠ). K workshopu budou texty.
6. Kázeň ve třídě - Co dělat, když učitelé pláčou
Mgr. Jan Hynek
Každý z učitelů se někdy setkává s kázeňským problémem, který je nad jeho síly. Může tkvět ve třídě, ve vztazích mezi žáky, v prostředí školy nebo i v samotném učiteli. Otázkou je, jakým způsobem si v těchto situacích pomoci. Jak dokázat udržet kázeň či jak problém nezhoršit. Workshop chce ukázat různé typy práce se třídou, techniky s žákem či s vlastní osobou. Cílem je inspirace přes sdílení kazuistik a příkladů dobré praxe.
7. Všichni jsme jeden školní tým
Mgr. Olga Chlápková
Olga vás provede tématem, jak s úctou a respektem komunikovat na mnoha úrovních a to nejen ve školském prostředí. Jak je nahlíženo na specifické potřeby stravování u žáků a jak si poradit s legalizací dietního stravování. Neklaďme si překážky tam, kde nejsou. Vnímání potřeb druhých lidí je pro ni velmi důležité. Zvědomme si, že všichni jsme jeden tým!
8. Metody kritického myšlení (RWCT) jako směrovky v labyrintu dnešních dní
Mgr. Jana Línková, PhDr. Lucie Bušová, Ph.D.
Ve workshopu si v krátké lekci a drobných aktivitách vyzkoušíme, jak využít metody kritického myšlení v každodenním životě i školní výuce. Zastavíme se, rozhlédneme se kolem sebe, budeme sdílet i se učit navzájem.
Budeme s vámi sdílet své zkušenosti s metodami, které vedou k rozvíjení samostatného myšlení žáků. Zaměřuji se nejen na literární a jazyková témata, ale v současné informační době i na oblast mediální gramotnosti, kterou se svými žáky prozkoumáváme z různých úhlů pohledu a často se od nich i mnohému přiučíme.
9. Chcete doma programátora? Dejte dítěti pastelky, štětce a barvy (inspirace Estonskem)
Mg.A. Denisa Prošková
Na workshopu se dozvíte, jak v estonském školství rozvíjejí u žáků kreativitu a matematicko-logické schopnosti. Jak důležitá je při výuce kreativita a její začleňování do osvojování si dovedností a znalostí. Lektorka má řadu zkušeností i z přednášení v USA, lze s ní na workshopu konzultovat poznatky a zkušenosti.